Rivian, Lucid, en Canoo zijn drie beursgenoteerde startups op de markt voor elektrische auto’s. Uit de kwartaalcijfers die het drietal de afgelopen weken bekendmaakte, blijkt dat het opschalen van de productie van elektrische voertuigen steeds moeilijker wordt.

De drie bedrijven wezen op problemen met de toeleveringsketen en logistiek, onverwachte vertragingen, en hoe kapitaalintensief het van de grond krijgen van de productie van elektrische auto’s is. De aandelenkoersen van Rivian, Lucid en Canoo zijn de afgelopen maanden flink gedaald.

Met name Lucid en Canoo meldden bij de publicatie van de kwartaalcijfers deze maand dat de zaken niet liepen zoals gepland. Lucid haalde slechts een fractie van de beoogde voertuigproductie.

Canoo meldde dat het nu een beroep doet op een derde partij voor de productie van de voertuigen die het dit jaar beloofde te leveren. Rivian boekte 1,7 miljard dollar verlies in het tweede kwartaal en ontsloeg een aanzienlijk aantal werknemers in juli. Dit ondanks de vooruitgang die werd geboekt op het gebied van voertuigleveringen.

"Een toeleveringsketen opbouwen, productiecapaciteit ontwikkelen, een grote fabriek bouwen: dat zijn lastige zaken", zegt Pavel Molchanov, analist bij zakenbank Raymond James. "Het is tijdrovend en kapitaalintensief. Zelfs als bedrijven alles goed doen, kan het nog misgaan."

We vroegen vier financiële analisten voor de autosector naar hun mening over de resultaten van Rivian, Lucid en Canoo en wat ze verwachten van deze spelers in de tweede helft van 2022.

Rivian ligt op schema

Rivian productielijn
Rivian productielijn
Rivian

Rivian produceerde 4.401 voertuigen en leverde er 4.467 af in het tweede kwartaal van dit jaar. Dat is goed voor een totaal van 6.954 gebouwde en 5.694 geleverde voertuigen in de eerste helft van 2022, een teken dat het bedrijf behoorlijke vooruitgang boekt in de richting van zijn doel van 25.000 voertuigen dit jaar.

Op dit moment wachten er nog 98.000 mensen met een vooruitbestelling op de levering van een Rivian-auto. Klinkt indrukwekkend, maar het bedrijf verwacht dat het operationele verlies dit jaar zal oplopen tot 5,5 miljard dollar. Dat is bijna een miljard dollar meer dan de eerdere prognose van 4,75 miljard dollar.

Zowel CEO RJ Scaringe als financieel directeur Claire McDonough vertelden beleggers dat problemen in de toeleveringsketen voor grote uitdagingen zorgen.

"Over het algemeen ligt de autoproductie op koers en kwamen de reserveringen verder op stoom. Dat was belangrijk voor the Street ondanks een groter nettoverlies", zegt Dan Ives, analist bij zakenbank Wedbush, in een reactie op de resultaten. "Na een horrorshow bij de beursintroductie hebben RJ en zijn team deze potentiële grootmacht op het gebied van elektrische voertuigen eindelijk weer op de rails gekregen met een duidelijk momentum tot 2023."

"Aangezien problemen met de toeleveringsketen het vermogen van Rivian om voertuigen te produceren parten blijft spelen, zal het productieverhaal de komende kwartalen in de schijnwerpers staan."

Lucid moet in vorm komen

Lucids fabriek in Arizona
Lucids fabriek in Arizona
Lucid Motors

In het tweedekwartaalverslag van Lucid gaf CEO Peter Rawlinson logistieke problemen de schuld van de productieproblemen van het bedrijf.

"We ontdekten dat onze logistieke beperkingen ons verhinderden om het afgelopen kwartaal zinvol op te schalen", zei Rawlinson. Hij gaf aan dat het lastig was om de juiste onderdelen op het juiste moment bij de productielijn te krijgen en tegelijkertijd Lucid's bijzonder hoge kwaliteitsnormen te bewaken.

Lucid leverde in totaal 679 auto's af in het tweede kwartaal (ongeveer de helft daarvan in april). Een laag aantal, zeker omdat de autofabrikant begin 2022 nog mikte op een totaal van 20.000 geproduceerde auto's dit jaar.

In de eerste zes maanden van dit jaar bouwde Lucid 1.405 auto's en leverde het er slechts 1.039 af aan klanten. Lucid onderbrak begin juni de productie gedurende ruim twee weken om het logistieke proces rond de assemblagelijn te verbeteren. Het verlaagde zijn productiedoelstelling voor de tweede keer dit jaar, van tussen de 12.000 en 14.000 auto's tot tussen de 6.000 en 7.000.

De potentiële Tesla-rivaal had 4,6 miljard dollar in kas aan het eind van het tweede kwartaal. Er stonden 37.000 nog te leveren reserveringen open.

"Om een marktwaarde van 30 miljard dollar te rechtvaardigen, moet je er echt vanuit kunnen gaan dat ze hogere volumes aan voertuigen kunnen produceren dan ze nu doen", zegt Ali Faghri, managing director van automotive research bij Guggenheim Securities. "Hoewel het bemoedigend is dat ze hun verwachting verlagen tot een haalbaarder niveau, zijn ze met het produceren van 6.000 auto's niet in staat om te bewijzen dat ze daadwerkelijk kunnen opschalen."

Het tweede kwartaal "toonde de onvolwassenheid van onze logistieke processen", zei topman Rawlinson. Hij beweert dat hij de problemen oplost met het verplaatsen van Lucids logistieke centrum van de stad Tempe naar de productiefabriek in Casa Grande.

Hij leunt ook op nieuw benoemde veteranen uit de auto-industrie. Lucid benoemde onder andere Walter Ludwig (afkomstig van Mercedes-Benz) tot de vice president voor wereldwijde logistiek, Evelyn Chiang (voorheen van Tesla) tot de vice president van procestransformatie, en Steven David (van Fiat Chrysler) tot senior vice president van operations.

Canoo's toekomst is nog onzeker

Een Canoo lifestyle voertuig
Een Canoo lifestyle voertuig
Canoo

Canoo leed een verlies van 164,4 miljoen dollar in het tweede kwartaal. In de toelichting op de resultaten bevestigde het bedrijf dat het op schema ligt om de productie van zijn voertuigen in het vierde kwartaal op te starten, maar het zal dit niet zelfstandig doen.

"We zijn een partnerschap aangegaan met een derde partij voor een beperkte productie", zei CEO Tony Aquila.

Oorspronkelijk was Canoo van plan om dit jaar te beginnen met de productie in zijn fabriek in de stad Bentonville. Vervolgens stond het opstarten van de productie in zijn tweede fabriek in de stad Pryor voor 2023 gepland.

Topman Aquila zei ook dat het bedrijf de eerste leveringen pas in het eerste kwartaal van volgend jaar verwacht. Het begint dan met lichte bezorgvoertuigen die worden ingezet om Walmart-bestellingen te vervoeren.

Canoo beloofde, voordat de deal met Walmart werd gesloten, een productie van 3.000 tot 6.000 voertuigen eind 2022.

Canoo bevestigde bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers ook zijn plannen om het broodnodige kapitaal op te halen: het benadrukte de eerder aangekondigde voorschotovereenkomst van 300 miljoen dollar van financieringspartner Yorkville Advisors. Daarvan heeft Canoo inmiddels zijn eerste voorschot van 50 miljoen dollar opgenomen. Het kondigde ook aan voor nog eens 200 miljoen dollar aandelen uit te geven.

Sam Abuelsamid, hoofdanalist e-mobility bij Guidehouse Insights, zegt dat kleinere bedrijven in de elektrische automarkt in het nadeel zijn.

"Het is een zeer kapitaalintensieve business, hoe je het ook bekijkt", zegt hij. "Rivian had geluk met de timing: ze haalden een enorme hoeveelheid geld op bij investeerders voor ze naar de beurs gingen en ze haalden een grote som geld op bij de beursgang. Kort na de beursgang van Rivian begon het klimaat om te slaan op financiële markten en begon het kapitaal op te drogen voor veel van deze kleinere spelers."

"Beleggers trekken zich terug van investeringen in deze nieuwe jongens, waardoor het moeilijker voor hen wordt om kapitaal te krijgen."

LEES OOK: De 4 belangrijkste dingen om te overwegen voordat je je eerste elektrische auto koopt, volgens deskundigen